Toegankelijkheid

Skip to main content

Oud en Nieuw steeds vaker overgeslagen

22 december 2019

Het aantal Nederlanders dat Oud en Nieuw viert, neemt af. De afgelopen jaarwisseling werd door één op de vijf Nederlanders overgeslagen, de hoogste score in zeven jaar onderzoek. Ook de oudejaarsbestedingen lopen terug. Drie op de tien Nederlanders gaven aan Oud en Nieuw 2018-2019 naar eigen zeggen minder geld uit dan aan de voorgaande editie.

Waar in 2012 12% de viering van Oud en Nieuw oversloeg, was dat vorig jaar maar liefst 19%. Vooral de leeftijdsgroep 55+ laat het meer en meer afweten. Maar liefst drie op de tien senioren namen de jaarwisseling het afgelopen jaar voor kennisgeving aan. Het laat zich gemakkelijk raden dat er in deze doelgroep ook sprake is van de nodige ongemakkelijke eenzaamheid. Vier procent van de ouderen vierde Oud en Nieuw vorig jaar alleen. En die vier procent is een typisch ‘op zijn minst’ getal.

 

Vaker op bezoek bij familie of vrienden

Als we oudejaarsavond wél vieren, dan gebeurt dat natuurlijk vooral in het gezelschap van familie en vrienden. Vaak is de partner er bij (60%), maar ook vrienden en buren (41%), kinderen (37%), ouders (27%) en overige familieleden (26%) zijn welkom. Oud en Nieuw wordt minder vaak in het eigen huis  gevierd, en vaker bij familie of vrienden waarbij het gezelschap waarschijnlijk wat uitdijt. Op straat kan het ook gezellig zijn: voor één op de tien, vooral jongeren, is dat de favoriete locatie.

 

Rituelen in ere gehouden

Het vieren van Oud en Nieuw mag dan onder druk staan, binnen de groep van ‘vierders’ verliezen de bijbehorende rituelen niet aan relevantie. Dus staan er in zeven op de tien gevallen oliebollen op tafel, wordt er om middernacht afgeteld en geproost en wordt er aansluitend naar het vuurwerk gekeken. Eén op de vier doet eerder op de avond spelletjes, één op de vijf kijkt naar de oudejaarsconference en eveneens één op de vijf steekt zelf vuurwerk af. Inderdaad, dat zijn vooral jongere mannen.   

 

Goede voornemens

Na de bollen en de bubbels volgen de goede voornemens. Eén op de twee Nederlanders neemt zich het nodige voor, met name op het gebied van lichamelijke gezondheid, gewichtsbeheersing, beweging en stresspreventie. Helemaal kansloos is het niet, maar overambitieus zeker wel. De helft tot driekwart van de groep met goede voornemens denkt deze het hele jaar door vol te houden, maar de ervaring en statistieken leren anders. Niet voor niets hebben vier op de tien plannenmakers dezelfde goede voornemens als bij de voorgaande jaarwisseling. 

 

Oud en Nieuw 2019

Voor Oud en Nieuw 2019 verwachten we zeker geen daling van het aantal mensen dat de viering liever overslaat – eerder een doorgaande stijging. Veel consumenten zijn ook wel even klaar met kopen na de hysterische massaliteit van een Black Friday die eindeloos veel weken duurde. En anders hebben ze het wel gehad met consumeren na het toch licht overspannen kerstsoffensief van de supermarkten. Verder zullen er op zijn minst evenveel goede voornemens zijn als vorig jaar. Minder vet, zout en suiker als het om voeding gaat, minder vlees eten ook. Want die trend laat zich niet ombuigen. De slaagkans van alle voornemens is helaas niet meer dan zo’n twintig procent: de geest is gewillig, maar het vlees is zwak. Maar misschien, 2020 is per slot van rekening een Olympisch jaar, is meedoen ook wel belangrijker dan winnen.

 

Over dit onderzoek

Het Oud en Nieuw onderzoek maakt onderdeel uit van de Feestdagen Monitor, een semi-continu onderzoek waarmee Motivaction vanaf 2012 de viering van een dertiental feestdagen in Nederland op de voet volgt. Omdat de metingen niet vooraf maar altijd direct ná de betreffende feestdag worden uitgevoerd, zijn de uitkomsten ervan zeer betrouwbaar. We rapporteren immers over feitelijk gedrag, niet over vage plannen en dito intenties.

Voor de uitvoer van het online veldwerk wordt gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 70.000 leden. 1.513 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst ingevuld. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. De veldwerkperiode van het onderzoek liep van 2 tot 7 januari 2019.Vanzelfsprekend voeren we in de eerste week van januari 2020 een nieuwe Oud en Nieuw peiling uit.    

Download nu de preview van onze Feestdagen Monitor door het formulier in te vullen, of lees meer over de monitor in het vorige feestdagen artikel over Sinterklaas.

Neem voor meer informatie contact op met Ruurd Hielkema.


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Consument wil wel, maar koopgedrag blijft achter

Gerard van der Werf
20 september 2018

Inwoners willen klein e-waste inleveren… maar wel dichtbij graag

Cecilia Keuchenius
21 maart 2018

Nieuwsbrief november '24: Over culinaire eetgewoontes, de kracht van citymarketing en Finfluencers winnen terrein

Karine Bloem
05 november 2024

We moeten beter luisteren, vindt Nederland

Jeroen Senster
14 februari 2019
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency