Toegankelijkheid

Skip to main content

Neuromarketing: hoe reageren hersenen op communicatie?

Vragen stellen en het registeren van diepere lagen

Neuromarketing geeft ons steeds meer inzichten over hoe de hersenen reageren op marketingcommunicatie. Het is een fascinerend terrein dat nieuwe mogelijkheden biedt om naar de diepere beweegredenen van consumenten te kijken. Maar liefst 95% van ons gedrag is gebaseerd op onderbewuste processen. 
 

Wat is neuromarketing?

Neuro-wetenschappelijk marketingonderzoek is een combinatie van marketingkennis en inzichten uit de neurowetenschap of neuroscience. De neurowetenschap bestudeert de werking van menselijke emoties en de invloed daarvan op onze beslissingen en denkwijzen. In de wereld van reclame en communicatie wordt neuromarketing gebruikt om nog meer grip te krijgen op de effectiviteit van campagnes en uitingen. Via deze onderzoeksmethode kunnen we het gedrag, de keuzes en beslissingen van consumenten beter voorspellen. Daarmee is het een uitbreiding van het instrumentarium van marktonderzoekers. Voor ons werd het hoog tijd om de krachten te bundelen en over de grenzen van de eigen disciplines heen te kijken. Op dit gebied werken wij samen met de topbureaus van Nederland zoals Validators, voor facial coding en eyetracking en Alpha.One voor EEG- en fMRI-onderzoeken.
 

Hoe werkt neuromarketing?

Er zijn allerlei ontwikkelingen gaande met als doel meer grip te krijgen op de emoties van consumenten: waardoor worden zij nou precies geraakt bij het al of niet aanschaffen van producten? Nieuwe methoden als functioneel MRI-onderzoek, Motivactions InnerWorld, eyetracking en facial coding sluiten aan bij deze onderbewuste processen en zijn een veelbelovende uitbreiding op traditioneel vragenlijstonderzoek. Daardoor worden zintuigen en emoties meetbaar. Door de nieuwe methoden te verbinden met huidige kwalitatieve  en kwantitatieve onderzoeksmethoden kunnen wij onderbewuste patronen en verbanden doeltreffender duiden.
 

Wat kunnen wij voor je betekenen? 

Wij helpen je nog doelgerichter en efficiënter met jouw doelgroep te communiceren. Daarvoor kunnen we een aantal neuromarketing tools inzetten, afhankelijk van jouw vraagstuk:

 

 


Vragen?
Sander Kluiters

Email
Functie Research Director | Manager InnovatieLab
Telefoon +31 (0)20 589 83 83

Martin Muller

Email
Functie Senior Methodoloog
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

Kwalitatief onderzoek

Merel Zuiderduin
17 januari 2019
Sponsoreffectmeting

Sponsoreffectmeting: Wat zijn de effecten van jouw sponsoring?

Jeroen Senster
25 april 2016
Concept test

Test je concept met onze FMCG Benchmark

Clasine van der Wal
23 augustus 2018
Personderzoek

Corporate Image Personderzoek

Karel Slootman
25 maart 2014
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency