Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag 1 keer per maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in
- Karel Slootman, Commercieel directeur
|
|
Met gemengde gevoelens kijken we terug op 2024, maar trots overheerst. De bekroning tot 'Data & Insights Bureau van het Jaar' is daar een mooie bevestiging van. Onze kennis over de drijfveren van mensen bleek cruciaal voor relevante AI-toepassingen die opdrachtgevers écht verder helpen. Daarmee kijken we vol optimisme vooruit.
Meer over ons jaar lees je verderop in de nieuwsbrief!
|
|
|
Nederlanders voelen zich gelukkig, maar er is ruimte voor verbetering
Uit onderzoek voor a.s.r. uitgevoerd door Motivaction, blijkt dat de meerderheid hun geluk beoordeelt met een 7,4. Babyboomers scoren het hoogst: zij zijn niet alleen mentaal het gelukkigst, maar ook het meest tevreden over hun sociale leven én financiële situatie. Generatie Z en Millennials volgen met iets lagere scores.
Meerdere factoren hebben invloed op het welzijn. Millennials willen bijvoorbeeld starten met gezonder eten en drinken, terwijl Generatie Z graag de schermtijd wil verminderen.
Benieuwd naar de overige onderzoeksresultaten?
|
|
|
Delen is het nieuwe dineren: shared dining is dé trend voor kerst 2024
Shared dining wint steeds meer terrein, niet alleen in de Nederlandse horeca, maar ook in de huishoudens. Inmiddels is de term bij de helft van de Nederlanders bekend. Vooral jongeren omarmen dit concept enthousiast.
Uit ons onderzoek blijkt dat de meeste consumenten positief zijn over shared dining, maar er zijn ook kanttekeningen. Het grootste voordeel in de horeca? De mogelijkheid om gerechten te proeven die je anders niet snel zou kiezen. Het grootste nadeel? De lekkerste hapjes zijn vaak als eerste op.
Met de feestdagen voor de deur kan shared dining weleens dé trend van deze kerst worden. Benieuwd naar de andere inzichten?
|
|
|
Schrijf je nu in voor het jaarlijkse omnibusonderzoek biculturele Nederlanders
Nederlanders hebben veel gemeen, maar soms speelt etnisch-culturele achtergrond een rol in opvattingen en koopgedrag. Hoe eten Surinaamse Nederlanders plantaardige eiwitten? Welke musea spreken Marokkaanse Nederlanders aan?
Binnenkort start Motivaction weer met het omnibusonderzoek voor unieke inzichten in de voorkeuren van biculturele Nederlanders; van supermarktkeuze tot merkbeleving. Doe mee met je eigen vragen en ontdek hoe verschillende doelgroepen denken over jouw vraagstuk, zoals de bekendheid van je merk!
Meer weten over deelname?
|
|
|
Datakwaliteit bij StemPunt: een kwaliteitsgarantie voor betrouwbare inzichten
|
|
|
|
Bij Motivaction is datakwaliteit een topprioriteit. Met name binnen ons panel. Goede datakwaliteit garandeert immers dat de inzichten die we aan onze opdrachtgevers presenteren, betrouwbaar en representatief zijn. Maar hoe bewaken we die kwaliteit?
We zetten een aantal middelen in om ongewenst gedrag te signaleren en te voorkomen. Denk aan checks bij aanmelding, verificatie van bestaande gegevens en monitoring van wijzigingen. Zo beperken we risico's al vóórdat onze onderzoeken van start gaan.
Benieuwd naar onze andere maatregelen?
|
|
|
Motivaction gaat samenwerkingsovereenkomst aan met Motify voor belevingsonderzoek in de culturele sector
Motivaction en Motify slaan de handen ineen voor vernieuwend belevingsonderzoek in de culturele sector!
Met een exclusieve samenwerkingsovereenkomst gaan Motivaction en softwarebedrijf Motify zorgen voor meer inzicht in de beleving van bezoekers in de cultuur- en vrijetijdssector. Door de inzet van onbemande enquêtezuilen wordt belevingsonderzoek toegankelijker en kunnen culturele instellingen continu data verzamelen over hun publiek.
Wil je meer weten over deze samenwerking?
|
|
|
Toenemende drukte in winkelstraten op zondag en weekenden
|
|
|
|
Drukte in Nederlandse winkelstraten is in het derde kwartaal licht gedaald, blijkt uit onderzoek van RMC. Toch winnen weekenden, vooral zondagen, aan populariteit als winkelmoment.
Deze daling benadrukt het belang voor steden om aantrekkelijk te blijven door winkelen, cultuur, horeca en groen te combineren.
Meer weten over de trends?
|
|
|
Terugkijken met trots, vooruitkijken met optimisme
Een terugblik op het jaar 2024 doen we met gemengde gevoelens, maar als we het bij onszelf houden, kunnen we trots en tevreden zijn. Daarbij staat de bekroning van Motivaction als 'Data & Insights Bureau van het Jaar' ons nog vers in het geheugen. Een diversiteit aan factoren ligt ten grondslag aan het winnen van deze mooie prijs, waarbij als zichtbare rode draad de kwaliteit en energie van onze mensen.
Als we het toch over 'mensen' hebben: al decennialang doorgronden wij de drijfveren voor gedrag van mensen in al zijn vormen (consument, burger, inwoner, professional, MKB-ers, donateur, etc). Juist onze kennis over de waarden en drijfveren van mensen blijkt de grote accelerator te zijn van relevante AI-toepassingen voor onze opdrachtgevers, samenwerkingspartners en collega's. Dat helpt hen daadwerkelijk vooruit te komen in een best ingewikkelde wereld die op vele fronten in transitie zit. Daarmee kijken wij met optimisme naar de jaren die komen gaan. Namens ons allen bij Motivaction wensen wij jullie een hele fijne jaarwisseling en een vredig en gezond 2025 toe!
|
|
|