Toegankelijkheid

Skip to main content

Vrijetijdsbesteding van de vijf Vrijetijdsprofielen tijdens de coronacrisis

01 juli 2020

De laatste tijd zag de vrijetijdsbesteding van Nederlanders er anders uit dan gebruikelijk. Dit zagen we duidelijk terug bij onze vijf Vrijetijdsprofielen - Motivactions doelgroepensegmentatie voor de cultuur- en vrijetijdsbranche. De ene groep miste vooral de sportschool, de andere groep uit eten in een restaurant en weer een andere groep de festivals. Hieronder beschrijven we hoe deze Vrijetijdsprofielen zich in tijden van corona hebben vermaakt.  

De Gezelligheidsplanner besteedt normaliter de meeste vrije tijd in en rondom het huis of in de directe omgeving. Voor deze groep is er in tijden van corona het minst veranderd in de vrijetijdsbesteding. Alleen puzzelen hebben zij vaker gedaan dan voorheen. Deze groep kijkt er het meest naar uit om in de zomerperiode op vakantie te gaan (met de kinderen). Koningsdag en het Eurovisie Songfestival hebben zij het meeste gemist dit jaar.   

We vinden het niet vreemd dat de Verdieper, die normaal gesproken een drukbezette agenda heeft, in tijden van corona het gevoel heeft veel meer vrije tijd te hebben. Die tijd hebben zij besteed door eindelijk eens die grote (voorjaars)schoonmaak te doen, te wandelen, uitgebreider te koken dan normaal en door een goed boek te lezen. Nu de maatregelen zijn versoepeld staan zij te trappelen om een museum, theater, bioscoop of club te bezoeken. Festivals en concerten hebben zij ook gemist.   

De Fijnproever heeft zichzelf nuttig gemaakt door te klussen in huis en een grote schoonmaakactie te doen. Zij kijken er erg naar uit om weer een museum te bezoeken, en hadden dit jaar graag de F1 in Zandvoort meegemaakt.   

De Plezierbelever heeft nog meer films en series gebinged dan zij normaal al doen. Deze groep zat al klaar voor de tv om de F1 in Zandvoort en the Passion te kijken, maar dat ging helaas niet door. Doordat zij niet meer naar de fitness konden, hebben zij vaker hardgelopen of geskeelerd. Maar zij kijken er vaker dan de andere groepen naar uit om weer naar de sportschool of naar een attractiepark te kunnen.  

Pioniers verschillen in hun vrijetijdsbesteding weinig van de andere groepen. Wel kijken zij er meer dan de andere groepen naar uit om weer naar de kroeg te gaan. Festivals en concerten hebben zij het meeste gemist.   

Wil je meer weten over de Vrijetijdsprofielen? Download dan de publicatie 'Vrijetijdspofielen: inzicht in wat de consument beweegt'.

Neem voor meer informatie contact op met Daan Damen.

 


Vragen?
Maartje Rooker

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 82

Merel Zuiderduin

Email 
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 98


Gerelateerde artikelen

Motivaction neemt het Tijdschriftenpanel van Sanoma over

Seth Schaafsma
22 januari 2018

Wardrobe Wisdom: verleiding weerstaan of verleiding weren?

Cecilia Keuchenius
19 december 2023

BusinessLocus

Ondernemerschapsstijlen binnen het MKB.
Rob Doornbos
25 maart 2014

Millennials in 5 soorten en maten

Ester Koot
27 september 2016
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency