Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag 1 keer per maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in.
- Stephanie Altena,
Senior Research Manager
|
|
Annalect en Motivaction vieren 20 jaar samenwerking op het gebied van merk- en campagnetracking. Om continu te vernieuwen, is het noodzakelijk om voortdurend samen op te trekken. Dat doen we graag en heeft geleid tot een hechte samenwerking.
Onze jarenlange samenwerking heeft ons nu tot een succesvolle productinnovatie gebracht waarmee we online campagnes nog beter kunnen testen.
Lees meer hierover in deze nieuwsbrief!
|
|
|
Annalect en Motivaction vieren 20-jarige samenwerking
Deze maand vieren we met trots onze 20-jarige samenwerking met Annalect, onderdeel van OmnicomMediaGroep. Een moment om terug, maar vooral vooruit te kijken. Al 2 decennia voeren we op wekelijkse basis campagne-effectmetingen uit, met een rijke dataset aan benchmarkgegevens tot gevolg. We ondervroegen in die periode ruim 400.000 inwoners van Nederland en brachten de naamsbekendheid en reclame-herinnering van meer dan 1.200 unieke merken uit 20 sectoren in kaart.
Gezamenlijk lanceren we deze zomer een nieuwe vorm om de effectiviteit van online-campagnes te meten. De nieuwe methode zal het makkelijker én goedkoper maken om genoeg mensen te vinden die in aanraking komen met specifieke online-campagnes.
|
|
|
Rolpatronen in het huishouden
Rolpatronen in het huishouden veranderen in een traag tempo. Invloeden van buitenaf, zoals de periode van COVID-19, kunnen tijdelijk verandering in de rolverdeling brengen. Maar het huishoudelijk werk in m/v huishoudens komt nog steeds meer neer op de vrouw dan op de man.
In veel van de doelgroeponderzoeken die wij uitvoeren speelt de taakverdeling in het huishouden een belangrijke rol. Wie doet de boodschappen? Wie stuurt de keuze voor bepaalde merken? Wie kookt er en hoe komt de keuze voor een maaltijd tot stand?
|
|
|
Weer meer mensen met Obesitas, helft 20-plussers te zwaar
|
|
|
De helft van de 20-plussers is te zwaar. 16 procent van de Nederlanders van 20 jaar of ouder had het afgelopen jaar obesitas. Dat is het hoogste percentage ooit, blijkt uit de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Wat kan de overheid, gemeente, werkgever, school, supermarkt of zorgverzekeraar doen in de strijd tegen overgewicht? Het is van belang om goed aan te sluiten op de huidige belevingswereld van deze mensen.
Het inleven in de mens doen wij voor onze opdrachtgevers met het Vitality-model, waarin we 6 doelgroepen onderscheiden die elk op hun eigen manier omgaan met gezondheid.
|
|
|
|
De impact van gehoorverlies op het welzijn van ruim 1,5 miljoen Nederlanders
|
|
|
|
Dagelijks ervaren ruim 500.000 Nederlanders fade-out: mentale problemen waarbij zij sociaal steeds verder naar de achtergrond raken. Zij kunnen regelmatig gesprekken met familie, vrienden en collega’s niet volgen.
Een groot deel van mensen die fade-out ervaart voelt zich onveilig (46%), depressief (47%) en angstig (43%). 51% geeft zelfs aan de grip op het leven te verliezen. Dit blijkt uit onderzoek van Specsavers, uitgevoerd door Motivaction ter gelegenheid van World Hearing Day.
Om meer aandacht te vragen voor de mentale problemen van gehoorverlies, heeft Specsavers het initiatief Stop Fade-out geïnitieerd wat moet bijdragen aan meer onderzoek en begrip.
|
|
|
Doe mee aan het Mediabereiksonderzoek biculturele Nederlanders 2024
Het aandeel van biculturele Nederlanders is inmiddels ruim 30% en neemt nog steeds toe. Maar deze grote groep consumenten is niet voldoende vertegenwoordigd in het traditionele mediabereiksonderzoek.
Hoe weet je welke kanalen je kunt inzetten om deze groepen te bereiken? En hoe weten media of hun aanbod aantrekkelijk is voor deze doelgroepen? Wij gaan dit onderzoeken samen met TransCity in een grootschalig mediabereiksonderzoek, en je kunt deelnemen met je eigen vragen. Ons onderzoek biedt inzicht in het gebruik van zowel reguliere als cultuurgebonden media. Meer weten?
|
|
|
Onze collega’s van StemPunt en M-select vertegenwoordigden Motivaction met een stand op het MIE’24 in Utrecht, het grootste Data & Insights Event van de Benelux georganiseerd door het Data & Insights Network.
StemPunt en M-select zijn samen verantwoordelijk voor alle respondenten en samples die nodig zijn voor het onderzoek van Motivaction. Ook leveren we respondenten, samples en data aan opdrachtgevers die zelf onderzoek uitvoeren.
We kijken terug op een geslaagd event met nieuwe inzichten, inspirerende mensen en organisaties!
|
|
|
Ecologische handafdruk: de kracht van duurzaam gedrag
|
|
|
|
Jouw gedrag kan een positieve impact hebben op de aarde en de mensen om je heen. Wetenschappers noemen dit de ‘ecologische handafdruk’.
Dat gedrag een negatieve impact heeft op de aarde is inmiddels al bekend. Gedrag kan echter ook een positieve invloed hebben en anderen zelfs aanzetten om ook klimaatvriendelijke keuzes te maken. Vanuit die gedachte is de ‘ecologische handafdruk’ ontstaan. Hoe deze impact op anderen precies werkt, onderzochten wij aan de hand van het Motivaction-gedragsbeïnvloedingsmodel.
|
|
|
Hoe verandert ons employer brand na een intensieve arbeidsmarktcampagne
|
|
|
Een vraag die we steeds vaker krijgen bij Sparkey, het HR-onderzoeksbureau van Motivaction. Want hoe fijn is het wanneer je het effect van een mooie pakkende campagne kunt aantonen?
We zien de mooiste campagnes voorbijkomen, allemaal met als doel de aandacht te trekken van de wervingsdoelgroepen. Probeer dan maar eens op te vallen. Door te monitoren wat jouw werkgeversmerk doet in de markt, kun je op tijd bijsturen en je campagne daar waar nodig optimaliseren qua vorm of inhoud.
We delen 3 tips voor een beter beeld van het effect van je campagne.
|
|
|
|
Wil je elke maand als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events?
Schrijf je hier in:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief