Wist je dat ruim de helft van alle consumenten het belangrijk vindt dat kleding duurzaam is? Of dat bijna een derde van alle Nederlanders dit jaar Valentijnsdag vierde? Niet? Dan ben je bij onze nieuwsbrief aan het juiste adres!
We houden je graag 1 keer per maand op de hoogte van de nieuwste onderzoeken, laatste whitepapers en interessante events. Zo weet je precies wat er speelt.
Schrijf je hier in
- André Kamphuis, Senior Research Consultant
|
|
Goedendag,
Is het te warm in de zomer? Kun je veilig fietsen in jouw buurt? En zou je appels plukken in het park? Deze en andere vragen stelden we aan 1000 Amsterdammers. We kunnen zo bijvoorbeeld laten zien in welke stadsdelen het te warm is, en waar er dus meer groen mag. We doen dit elk jaar met Stichting de Gezonde Stad.
Lees het in deze nieuwsbrief.
|
|
|
Mentale barriéres bij jonge sportende vrouwen
Uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van ABN Amro en AFC Ajax, blijkt dat bijna de helft van de sportende vrouwen tussen de 18 en 25 jaar weleens overweegt te stoppen met sporten.
Sporten staat bekend om de positieve mentale effecten. Maar opvallend genoeg noemen jonge vrouwen redenen zoals: somberheid, onzekerheid of een gebrek aan plezier, vaker als reden om te stoppen dan jonge mannen.
Onze onderzoeker Caress Ridder was zelf betrokken bij het onderzoek, herkende veel en vroeg zich af: hoe zit dat eigenlijk bij jonge vrouwen in mijn omgeving? Haar collega Kevin Hengstz ging hierover met haar in gesprek.
Benieuwd naar de onderzoeksresultaten en de persoonlijke duiding van onze onderzoeker?
|
|
|
Amsterdam snakt naar meer groen, maar openbare natuur krimpt
Amsterdam groener en gezonder? De wens is groot!
Uit de nieuwste Gezonde Stad Monitor, uitgevoerd door Stichting De Gezonde Stad en Motivaction, blijkt dat 85% van de Amsterdammers meer bomen wil en 74% pleit voor meer bloemen en planten om de biodiversiteit te stimuleren.
En Amsterdammers wachten niet af: 31% is bereid om zelf groen in de buurt te onderhouden.
Toch blijft gezonde en duurzame voeding een uitdaging. Voor veel inwoners is gezond eten te duur of moeilijk toegankelijk. Gelukkig zijn er 285 stadslandbouwinitiatieven die helpen om lokaal voedsel beter bereikbaar te maken.
Met zoveel betrokken en actieve inwoners, ligt er een kans voor de stad om samen te werken aan een groene en gezonde toekomst.
|
|
|
Noodzaak voor Nederlandse onafhankelijkheid op het gebied van energie neemt toe
Bij Motivaction volgen onze energie-experts, Caress Ridder en Gerard van der Werf, de nieuwste trends en inzichten op de voet. In samenwerking met de NVDE onderzochten we een opvallend thema: 'Noodzaak voor Nederlandse onafhankelijkheid op het gebied van energie neemt toe'.
Uit onderzoek blijkt dat 87% van de Nederlanders het essentieel vindt dat Nederland zoveel mogelijk eigen energie opwekt. Windenergie op zee blijft de populairste energiebron voor Nederland.
Als het gaat om energie-import, geven Nederlanders de voorkeur aan samenwerking met buurlanden en Canada.
Benieuwd naar de andere resultaten?
|
|
|
De Ramadan loopt ten einde - hoe speelde de Retail sector hierop in?
|
|
|
De Ramadan zit er bijna op: een periode waarin moslims wereldwijd vastten van zonsopgang tot zonsondergang. Ook dit jaar zagen we dat steeds meer Nederlandse winkels hierop inspeelden.
Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat moslims tijdens de Ramadan aanzienlijk meer uitgeven aan voeding, cadeaus en feestelijke aankopen. Retailers zagen deze commerciële kans en pasten hun aanbod daarop aan.
Niet alleen supermarkten, maar ook luxewarenhuizen en non-food retailers speelden in op deze periode.
Meer weten over het onderzoek?
|
|
|
|
Signal of Whatsapp? De psychologische strijd om over te stappen
|
|
|
|
Op 1 maart zouden we massaal WhatsApp verruilen voor Signal. Meta, het bedrijf van Mark Zuckerberg, zou niet goed omgaan met onze privacy. Toch blijven de meeste mensen Whatsapp trouw. Waarom? Welke psychologische drempels spelen een rol?
Onze gedragsexperts onderzochten het. Denk jij te weten hoeveel Nederlanders Signal verkiezen boven Whatsapp (of andersom)? Doe de quiz via de QR code hiernaast of klik op de foto.
Benieuwd naar de inzichten?
|
|
|
Deelnemers voor je publieksonderzoek? Dit is dé oplossing!
Moeiteloos en betaalbaar deelnemers vinden voor je publieksonderzoek is nu een no-brainer. Samen met Motify brengen wij de beleving van jouw bezoekers in kaart, zonder gedoe. Door uitnodigende tabletzuilen, in jouw huisstijl, op slimme locaties te zetten, krijg je eenvoudig inzicht in de beleving van jouw bezoekers.
Hoe werkt het?
Met een tabletzuil kun je op strategische plekken binnen jouw locatie eenvoudig een korte vragenlijst afnemen onder bezoekers. Dankzij het gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke ontwerp van de zuil wordt deelname laagdrempelig - wat zorgt voor een hoge respons. Een slimme manier om snel en direct waardevolle inzichten te verzamelen!
Voor wie?
De tabletzuil is interessant voor musea, theaters, festivals, winkels, scholen/universiteiten, werkgevers, ziekenhuizen en nog veel typen organisaties.
We denken graag met je mee welke vragen interessant zijn om te stellen voor jouw organisatie. Motivaction analyseert de uitkomsten en geeft advies over hoe jij de beleving van jouw bezoekers verder kan optimaliseren.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met Karin Lammers, Natascha Schippers of Merel Zuiderduin.
|
|
|
CSRD: nieuwe duurzaamheidsregels, voor grote én kleine bedrijven
|
|
|
Duurzaamheid staat hoog op de agenda. Met de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) moeten grote bedrijven voortaan rapporteren over hun impact op mens en milieu.
Uit onderzoek van MKB Servicedesk en Motivaction blijkt dat 1 op de 5 mkb'ers nu al met de CSRD te maken krijgt, terwijl slechts 40% ervan heeft gehoord. Bij zzp'ers is dat zelfs maar 20%. En in 2026 worden de regels nóg strenger.
Wat betekent dit voor bedrijven? En welke zorgen leven er onder ondernemers?
|
|
|
|
Het nieuwe klantportaal van M-select is live!
|
|
|
|
M-select werft en selecteert respondenten voor jouw kwalitatieve onderzoek. Met het nieuwe klantportaal heb je nu nóg makkelijker inzicht in de selectievoortgang. Log in en bekijk direct de status van je lopende projecten.
Na afloop van het onderzoek kun je snel en veilig de opnames terugkijken. Dat scheelt tijd!
Meer weten over het klantportaal?
|
|
|
|
Substack #2 Zappen, Zwoegen of Zuurkool
Wist je dat wij sinds dit jaar een Substack platform hebben? In onze eerste publicatie vertelden we dat we inzichtelijk zijn gestart om menselijk gedrag te ontrafelen en onze inzichten het verhaal te laten vertellen.
In onze nieuwe Substack vertellen we meer over hoe we samenleven: de rol van sociale gezondheid, waarom vrouwen vaker stoppen met sporten en wat onze eetgewoonten zeggen over wie we zijn.
Meer weten?
|
|
|